donderdag, april 30, 2009

Trotse Heit

Dat iedere vader zijn kinderen het mooist, liefst, slimst en bijdehandst vindt weet ook ik inmiddels uit ervaring. Een vreemd virus, dat vaderschap, waardoor je elke keer weer vol trots kijkt en luistert naar wat je kinderen nu weer geleerd hebben. En uiteraard is ook dit stukje met die bril op geschreven! De laatste weken heb ik namelijk weer allerlei redenen om trots te zijn, want zowel Nynke als Rens gaan als een speer! En laat ik nu eens met Rens beginnen, want die heeft toch wel de grootste wapenfeiten op zijn naam! Ik vertelde in een vorige post al dat Rens van het bestuderen is. Net als zijn oer-pake leest ie waarschijnlijk later eerst de handleiding om daarna precies te weten hoe het apparaat in kwestie werkt. Dit principe past ie ook toe op het lopen. Eerder deze week deed ie voorzichtig 2 of 3 stapjes tussen ons in of van de stoel naar de auto, maar hij heeft het ondertussen helemaal door! Kijk maar!

Nynke is ondertussen vooral bezig met zelf doen. Zelf op de schommel klimmen, zelf van de trap af, zelf in bed stappen, zelf op de wc zitten en vooral ook zelf kletsen. Elke dag valt het me op hoe snel het nu gaat met de taalontwikkeling. Er komen regelmatig hele zinnen uit! Dat geeft weer veel meer inzicht in hoe ze denkt en doet. Je lacht je af en toe slap om de inhoud.

Een paar voorbeelden:

Nynke combineert " hier naar toe" en " die kant op". Dat leidt tot een consequent "hier kant op". " Heit moet even mee. Kom maar heit. Hier kant op!"

Nynke heeft heel lang op de WC gezeten. Ze stapt er af, veegt zich (geheel overbodig) af met een "piertje" en constateert vervolgens " Nu heeft Nynke stikkertje verdiend".

Ze weet ondertusen dat kinderservies van plastic is en de rest breekbaar. Porcelein of glas, het valt bij Nynke allemaal onder de categorie " glaasje". Breekbaar wordt vertaald met " heel duur". toen ik Nynke vanmorgen haar broodje op haar nieuwe Pooh-bord (van steen) aangaf om naar de tafel te lopen, was de conclusie dan ook " Nynke mij nieuwe bordje. Glaasje-bordje. Voorzichtig, heel duur!"

Rens opvoeden is ook leuk. Rens staat bij de prullenbak, doet eigenlijk niks verkeerd, maar toch is het: "Pas op Jens, niet doen! heel duur!". Of bij het opstaan: Mirjam slaapt nog, ik ben me aan het scheren en Nynke hoort dat Rens wakker is en "Memmie!" roept. Nynke loopt resoluut naar binnen en zegt: " Nee Jens, niet Memmie! Papa! Memmie slaapt nog!" om vervolgens bij mij te komen melden " Jensje zegt Mama! Mag niet, mama slaapt nog!"....

Afijn, vooral grappig als je erbij was denk ik dan maar. Heb vandaag toch maar een videocamera aangeschaft, want dit zijn toch wel dingen die " leuk voor later" zijn!

Geen opmerkingen: